Danmarks hårdeste velgørenhedsevent

MED FART I BENENE MALER HEMPEL SIT NAVN PÅ BJERGENE I KAMPEN MOD SCLEROSE

10
nov
2021

At tage socialt ansvar, at være sammen på tværs af virksomheden samt at have en vaskeægte
stolthed i at være med til at støtte og gøre en forskel for en verden uden sclerose.

Det er ordene fra Hempels Executive Vice President & Chief Commercial Officer (CCO), Michael
Hansen, samt Hempels Senior Project Manager i Strategy & M&A, Henrik Bach Falkenberg. Stoltheden over og glæden ved at være med på Cykelnerven stråler ud af dem begge. Personligt såvel som kollegialt får de og resten af Hempel-holdet nemlig samlet masser af stærke og mindeværdige oplevelser sammen med Cykelnerven på tur i Tour-bjergene.

Derfor håber Henrik Bach Falkenberg også, at Hempels logo fortsat vil være at finde på rumpen af de årligt 250 Cykelnerven-ryttere, der drager mod toppen af bjerge som Tourmalet, Alpe d’Huez, Col de Portet og Hautacam. Hempel har nemlig været med som hovedsponsor på Cykelnerven siden 2015.

Hempel er hovedsponsor på Cykelnerven, fordi vi ser det som en naturlig del af vores DNA som virksomhed at kunne støtte op om et projekt som netop dette. Vi har en kerneværdi, der hedder at tage et socialt ansvar, og det at støtte Cykelnerven og det arbejde, Scleroseforeningen er sat i verden for, falder helt i tråd mod netop den del af Hempels DNA, fortæller Michael Hansen.

Hempel er stolte over at være hovedsponsor på Cykelnerven sammen med Vestas. Og glæden over
at være flere til at gøre en forskel passer rigtig godt til den fællesskabsfølelse, Henrik Bach Falkenberg i stor grad forbinder med en af Cykelnervens største forcer:

Det helt særlige ved Cykelnerven er, at det kan binde os sammen som virksomhed. Vi er med til at
støtte op om og er en stor del af kampen for en verden uden sclerose, og det giver os alle en følelse af at være med til at løfte i flok. Vi gør en forskel, og vi gør det sammen, slår både Michael og Henrik fast.

Værdifuldt sponsorskab
At kunne være sammen på tværs af en så stor virksomhed, som Hempel er, er da også en unik mulighed for medarbejderne – ligegyldigt hvilken stilling, man besidder i virksomheden. Samtidig er der også en stærk merværdi udadtil som hovedsponsor på et event, der er med til at gøre så afgørende en forskel for dem, der har sclerose tæt inde på livet:

Det giver os en mulighed for at sende et signal ud i primært Danmark og vise med mere end
bare ord, at vi støtter op om noget så vigtigt, som det Scleroseforeningen foretager sig. Vi er altså med til at gøre en forskel for folk med sclerose, ja, men folk med sclerose – og i hvert fald foreningen bag – er også med til at gøre en stor forskel for os, fortæller Michael Hansen og
fortsætter:

Vi har selv en stor stolthed i at kunne støtte op om Cykelnerven. Og når vi cykler rundt derude, og
ser 250 ryttere med Hempel på bagdelen, giver det os en stolthed i at vide, at vi vitterligt gør en forskel for en verden uden sclerose.

En af Hempels sponsortiltag på Cykelnerven-tøjet har alle dage været et stort, flot eksponeret logo på trøjerne, men også et logo på rumpen af alle ryttere. Guldtrøje-ryttere såvel som ambassadører, coaches og helt ’almindelige’ ryttere. Derfor er der masser af synlighed og fokus på Hempel, men vigtigst for dem er det nu, at de som dansk-baseret, global virksomhed kan skabe opmærksom på en sygdom, der netop også rammer globalt:

Vi vil gerne vise omverden, at det er en sag, der ligger vores hjerter nært. Vi har også en kollega med på Team Hempel, der har sclerose, og vi vil gerne fortælle vores kollegaer og vise omverden, at alle rammes forskelligt, og det betyder, at nogle godt kan cykle med og være med til at kæmpe sig op ad Tour de France-bjerge på trods af at have denne sygdom, fortæller Henrik Bach Falkenberg.

Stor udfordring for en stor sag
For Michael Hansen og Henrik Bach Falkenberg er der også flere personlige facetter i at være med
Hempel nede at cykle nogle af de afgørende Tour de France-bjerge. Men også at være afsted som et hold. Fællesskabet og mulighederne taler for sig selv, men også opbakningen fra dem, der ikke selv cykler med, gør stort indtryk på de to Hempel-herrer.

Cykelnerven er ikke ’kun’ for os, der er med på cyklen i Frankrig. Det er også for alle vores kollegaer og familier, der følger med Hempels rejse op ad de afgørende Tour de France-bjerge i løbet af året og vores træninger, men også hjemme på de sociale medier, mens vi er afsted. De følger trofast med, og op til turen kommer folk også og snakker med os om det hele, fortæller Henrik, mens Michael tager over:

Reaktionerne og støtten hjemme fra Hempel og fra vores omgangskredse er enorm positiv. Der er stor beundring for, at vi griber muligheden for at støtte op om en verden uden sclerose, men vi er selv og folk, vi kender, dybt imponerede og har den største respekt for dem, der cykler med, selvom de selv er ramt af sclerose. De sætter sig udover deres egne udfordringer og kæmper med alt, de overhovedet har, for at være med til at gøre en forskel for sig selv og alle andre, der også er berørte af sygdommen.

For Michael, men også Henrik, er dét især rørende at opleve og være en del af. Michael fortæller endvidere, at han på et tidspunkt cyklede side om side med en Cykelnerven-rytter i Pyrenæerne, der fortalte, at hans kone har sclerose:

Det viser bare, at vi på den ene eller anden måde har en relation til sygdommen. Derfor falder det nok også os alle så naturligt at løfte i flok, som vi gør, siger CCO’en hos Hempel og kigger over på Henrik med et blik, der fortæller, at han godt ved, hvad Henrik nu skal til at dele:

Selv har jeg en svigerinde, der har sclerose, så jeg har det selv tæt inde på livet. Derfor betyder det rigtig meget for mig personligt også at kunne være med til at gøre en forskel for hende. Faktisk tror jeg, der er rigtig mange, der kæmper med sclerose, men som folk bare ikke er klar over. Det er jo ikke nødvendigvis en synlig sygdom. Så at kunne være med til at sætte fokus på sygdommen for nogle, der ikke nødvendigvis selv har lyst eller er klar til det, er et kæmpe
privilegie.

”Sammen er vi en del af noget større”
Begge lægger de ikke fingre imellem, at Cykelnerven også er en stor personlig udfordring. Det er
en personlig test, hvor de virkelig sætter sig selv og egne evner på spidsen. Men de gør det af en
grund. De gør det for at kunne være med til at flytte noget og for at kunne se, hvor mange midler de kan være med til at samle ind til forskningen i sclerose.

Det giver naturligvis en rigtig god følelse i maven, fordi der også er noget morale indblandet i at
gøre noget godt for andre. Og på bjergene giver det et ekstra energiboost, at der er en vigtig krog at kunne hænge sin præstation op på, fortæller Michael Hansen.

Som tidligere nævnt er fællesskabsfølelsen noget af det, Henrik Bach Falkenberg forbinder med Cykelnerven, og det er da også noget ganske ”unikt” at være med til at samle ind i fællesskab, fremhæver Michael Hansen også, mens Henrik afsluttende slår sit håb, ønske og optimisme om relationen til Cykelnerven fast:

Det er så fantastisk at være en del af noget større, hvor vi som virksomhed virkelig kan være med
til at gøre en forskel. Derfor håber og tror jeg også på, at vi er med på Cykelnerven nogle år frem.